مکانیک خاک

شرایط ، هزینه و درآمد تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک + فهرست تجهیزات مورد نیاز

راه اندازی و تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک

شرایط و هزینه تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک + فهرست تجهیزات مورد نیاز

یکی از سوالاتی که معمولا بعد از فارغ التحصیلی یا اخذ پروانه در ذهن مهندسین عمران به وجود می آید این است که آیا راه اندازی و تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک یا همان ژئوتکنیک به صرفه هست؟ آیا درآمد آزمایشگاه به دردسر راه اندازی آن می ارزد؟ در این مقاله میخواهیم به بررسی و ارائه پاسخ های مناسب به این سوالات بپردازیم.

دستورالعمل راه اندازی آزمایشگاه

اولین توصیه ای که به شما مهندسین میکنیم این است که در ابتدا این دستورالعمل را از اینجا دانلود کرده و به دقت مطالعه کنید تا با موارد آیین نامه ای آشنا شوید. در ادامه این مقاله ما سعی می کنیم سوالات متداول و رایج را بررسی کنیم.

ثبت شرکت

مطابق با این دستورالعمل برای تاسیس یک آزمایشگاه باید شرکت ثبت شده داشته باشید. بنابراین اولین هزینه ای که با آن روبرو می شوید راه اندازی و ثبت شرکت است.

نوع شرکت می تواند سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود باشد. همچنین پس از ثبت شرکت باید شخص حقوقی عضو سازمان نظام مهندسی شود.

نکته مهمی که در ثبت شرکت ها باید بدانید این است که در موضوع شرکت عبارت انجام و ارائه خدمات فنی و آزمایشگاهی مربوط به آزمایش های بتن یا خاک یا جوش درج شود. البته نوع آزمایش بسته به آزمایشگاهی که قصد تاسیس دارید متفاوت است.

دقت کنید برای ثبت شرکت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره هر دو باید پروانه نظارت داشته باشند. این پروانه ها پس از راه اندازی آزمایشگاه بسته شده و به آنها کار از طرف نظام مهندسی ارجاع نمی شود. همچنین اگر پروانه اجرا هم داشته باشید، به شما کار اجرا ارجاع نمی شود.

تشکیل گروه حقوقی

پس از ثبت شرکت با مراجعه به نظام مهندسی شهر فعالیت خود گروه حقوقی تشکیل می دهید. این گروه حقوقی دارای حق عضویت سالیانه است.

تعداد پروانه و امتیاز آوران

پس از ثبت گروه حقوقی بسته به دستورالعمل نیاز به تعدادی پروانه دارید. علاوه بر مدیرعامل و عضو هیئت مدیره برای راه اندازی آزمایشگاه مکانیک خاک ، داشتن یک کارشناس ارشد ژئوتکنیک دارای پروانه الزامی است. این کارشناس ارشد ژئوتکنیک می تواند همان عضو هیئت مدیره باشد اما نمی تواند مدیر عامل باشد.

چنانچه مجموع امتیازات شما به حد نصاب امتیاز آوران نرسید می توانید پروانه به صورت امتیاز آور به صورت سالیانه اجاره کنید.

بنابراین به هزینه های تاسیس و راه اندازی آزمایشگاه مکانیک خاک هزینه اجاره پروانه یا بسته شدن پروانه های خود اضافه می شود.

بازرسی مکان و تجهیزات توسط نظام مهندسی

در این مرحله شما شرکت ثبت کرده و تعدادی پروانه هم به نظام مهندسی معرفی کرده اید هم اکنون نوبت تجهیز و بازرسی تجهیزات و مکان توسط نظام مهندسی است. مکان آزمایشگاه پایه 3 حداقل باید 120 متر مربع زیر زمین یا هم کف باشد.

پس هزینه مکان را با توجه به شهر و موقعیت ملک در نظر بگیرید. در برخی شهرها نظام مهندسی تاکید دارد که محل باید از نوع تجاری و دارای شناسه رهگیری املاک باشد که این مورد تاثیر زیادی در هزینه های شما خواهد داشت.

هزینه تجهیزات برای تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک

هزینه تجهیزات بسته به نوع آزمایشگاهی که شما قصد راه اندازی دارید تفاوت خواهد داشت. مطابق دستور العمل جدول زیر برای راه اندازی آزمایشگاه مکانیک خاک بسته به نوع پروانه ارائه شده است.

فهرست حداقل وسایل و تجهیزات مورد نیاز تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک

عنوان کالا تصویر لینک مشاهده قیمت
سری کامل الک الک آزمایشگاهی استیل مشاهده قیمت
دستگاه جداکننده و تکان دهنده مکانیکی مقسم (کوارتر) دستگاه مقسم مکانیکی سنگدانه بتن مشاهده قیمت
دستگاه کاساگرانده دستگاه کاساگراند دستی مشاهده قیمت
ترازوی دیجیتال ترازوی آزمایشگاهی 500 گرم با دقت 0.01 مشاهده قیمت
گرمخانه یا اون آزمایشگاهی فور (آون) 55 لیتری هوشمند محفظه آلومینیوم شیماز مشاهده قیمت
دستگاه تک محوری دستی دستگاه تک محوری دستی مشاهده قیمت
برش مستقیم دستگاه برش مستقیم مشاهده قیمت
دستگاه تحکیم دستگاه تحکیم خاک مشاهده قیمت
پیکنومتر پیکنومتر مشاهده قیمت
میکسر هیدرومتری میکسر هیدرومتری ایرانی مشاهده قیمت
چگالی سنج چگالی سنج خاک 152H مشاهده قیمت
پودر هگزامتا فسفات سدیم پودر هگرا متا فسفات سدیم مشاهده قیمت
لوازم حد خمیری وسایل حد خمیری مشاهده قیمت
لوازم تعیین درصد رطوبت قوطی نمونه برداری مشاهده قیمت
وسایل تراکم قالب تراکم خاک مشاهده قیمت
وسایل دانسیته (سند باتل) سند باتل مشاهده قیمت
ماسه استاندارد ماسه استاندارد برای آزمایش وزن مخصوص مشاهده قیمت
CBR دستی و ملحقات دستگاه CBR دستی کامل با ملحقات مشاهده قیمت
لوازم نفوذپذیری بار ثابت و متغیر مشاهده قیمت
دستگاه سه محوری دستگاه سه محوری UU مشاهده قیمت
چکش SPT چکش SPT مشاهده قیمت
دستگاه بارگذاری صفحه ای دستگاه بارگذاری صفحه ای مشاهده قیمت

می توانید مجموع هزینه های این تجهیزات، برای پایه 2 مکانیک خاک از اینجا ، و پایه 3 خاک از اینجا به صورت آنلاین مشاهده کنید.

هزینه های ارائه شده در بالا به صورت حداقلی و مطابق استاندارد است. ممکن است شما بتوانید دستگاه ها را با قیمت ارزان تر و کیفیت پایین تر و خارج از محدوده استاندارد هم تهیه کنید این موضوع به وجدان مهندسی شما بر می گردد!!

ما در آزمان سعی کردیم در تامین تجهیزات با حفظ استاندارد هزینه ها را کم کنیم. به عنوان مثال دستگاه تک محوری به صورت دستی ارائه شده است که شما میتوانید مدل برقی یا دیجیتال آن را سفارش دهید. جنس بدنه و کیفیت آلیاژ دستگاه مطابق استاندارد است.

کالیبره کردن تجهیزات

بعد از تهیه تجهیزات نوبت به کالیبره کردن آن می رسد. نظام مهندسی و اداره استاندارد بر روی کالیبره بودن دستگاه ها تاکید دارند. برای اثبات کالیبره بودن دستگاه ها ارائه برگه گواهی کالیبراسیون از یک آزمایشگاه معتبر کالیبراسیون الزامی است.

شما می توانید در هنگام خرید تجهیزات از فروشنده تقاضای صدور برگ گواهی کالیبراسیون کنید. که این مورد به شدت توصیه می شود. چرا که احیانا اگر یکی از دستگاه ها از نظر کالیبره مشکلی داشته باشد قبل از تحویل مشخص می شود. اما ظاهرا در برخی شهرها نظام مهندسی یا اداره استاندارد تاکید دارد که تجهیزات پس از حمل و نصب در محل آزمایشگاه تجهیز شود.

هزینه کالیبراسیون بسته به تعداد تجهیزات متفاوت است و حدودا برای پایه 3 خاک 3 میلیون تومان، پایه 2 خاک 4 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. دقت کنید کالیبره کردن دستگاه ها هر ساله باید انجام شود.

اتمام راه اندازی آزمایشگاه مکانیک خاک و نحوه ارجاع کار

پس از اینکه مراحل بازرسی را با موفقیت گذراندید نام آزمایشگاه شما در لیست آزمایشگاه های نظام مهندسی ثبت می شود.

در برخی شهرها نظام مهندسی اقدام به انجام مصاحبه فنی از کارشناس فنی می کند. در این مصاحبه معمولا سوالات پرکاربرد و رایج به صورت شفاهی پرسیده می شود.

بعد از قرار گرفتن اسم آزمایشگاه شما در لیست آزمایشگاه های مورد تایید هنگامی که کارفرما برای تعیین ناظر و صدور پروانه به سازمان مراجعه می کند سازمان لیست آزمایشگاه ها را در اختیار کارفرما گذاشته و کارفرما اقدام به انتخاب آزمایشگاه می کند. البته ممکن است این مورد شهر به شهر تفاوت داشته باشد. اما روال کلی به همین صورت است. بهتر است قبل از شروع مراحل تاسیس و راه اندازی آزمایشگاه ها این مورد را از سازمان نظام مهندسی شهر فعالیت خود جویا شوید.

میزان درآمد آزمایشگاه مکانیک خاک چقدر است؟

با توجه به مطالبی که تاکنون نوشته ایم مشخص است که میزان درآمد آزمایشگاه های مکانیک خاک شهر به شهر متفاوت است.

رقابتی بودن این مسئله و نحوه ارجاع کار باعث می شود تا آزمایشگاه هایی که با قیمت پایین تر کار می کنند بتوانند تعداد کار بیشتری بگیرند. البته بسته به درجه پروانه آزمایشگاه شما حداکثر تعداد سهمیه ای خاص و با تعداد طبقات خاصی به شما ارجاع می شود.

ممکن است در شهر شما آزمایشگاهی اصلا وجود نداشته باشد طبیعتا شما با تاسیس یک آزمایشگاه اکثریت بازار این کار را تصاحب خواهید کرد.

در اکثر مراکز استان ها حداقل یک آزمایشگاه مکانیک خاک دولتی وجود داشته که تحت عنوان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شناخته می شود. معمولا آزمایش های مورد نیاز در پروژه های بزرگ و دولتی به این آزمایشگاه ارجاع می شود.

سخن آخر

در این نوشته سعی کردیم شما را با مراحل و هزینه های تاسیس یک آزمایشگاه مکانیک خاک آشنا کنیم. در انتها نیز مدل درآمدی این کسب و کار را برای شما تشریح کردیم. امیدواریم برای کسانی که میخواهند اقدام به راه اندازی ازمایشگاه کنند مفید باشد. چنانچه سوالی برای شما پیش آمده باشد در انتهای همین نوشته برای ما دیدگاه ارسال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =